Frustració
La frustració. Aquest sentiment que apareix quan sentim que
no aconseguim el que volíem, desitjàvem o demanàvem.
Hi ha quatre emocions bàsiques: alegria, ràbia, tristesa i
por. Podem concretar gairebé qualsevol emoció en una d’aquestes.
Que seria la frustració?
Ràbia que podia tenir uns tocs de tristesa o potser por, en funció de la pèrdua.
He observat un fet molt curiós amb la frustració. Es valora de forma diferent si qui ho manifesta
és un nen o un adult.
Si un adult manifesta frustració per no aconseguir una
pujada de sou, per no poder anar al teatre, perquè plou quan havia pensat
sortir d’excursió, perquè una noia o un noi no volen sortir amb ell o ella,
perquè no guanya el seu partit polític o perd el seu equip de futbol...quina reacció
acostuma a trobar al seu voltant, quan li explica a la seva parella, amics,
familiars?
Empatia. Comprensió. Tolerància. Compassió. Amor. Respecte.
Confiança. Companyia.
I si, alguna persona, li pot dir que espavili, que es deixi
de tonteries i que no hi ha per tant.
Ara bé...i si qui expressa la seva frustració es un nen o
una nena? Per no poder anar d’excursió, per haver perdut una joguina, perquè no
vol marxar del parc i l’obliguen, perquè vol aquells cromos, perquè demana que
l’agafin en braços i no l’agafen, perquè l’obliguen a compartir la seva joguina
favorita....Llavors, quina resposta troba el nen en el seu ambient?
- Va, no passa, res, com et pots posar així per
una tonteria? Només es una joguina i en tens moltes. Va, te dit que paris!
-
T’he dit que marxem i marxem. I no posis aquesta
cara que no canviaré d’idea!!
-
Vinga, no te posis així, no passa res. Perquè no
jugues una estona?
-
He dit que no.
-
Va, deixa-li la joguina al teu amic...només és
una joguina i aquí en tens moltes més.
Aquests son alguns dels exemples.
On queda l’empatia, la comprensió, la tolerància, la
compassió, el respecte i l’amor?
En aquestes situacions normalment diem: aquest nen té un
problema de tolerància a la frustració. Ha d’aprendre a tolerar-la o sinó li
anirà molt malament a la vida. No es pot tenir tot el que volem.
I li anem eliminant opcions d’escollir perquè ha de
treballar la seva tolerància a la frustració.
Us deixo algunes preguntes....
I l’adult? Amb aquesta lògica, l’adult hauria de treballar
també la seva tolerància a la frustració...us la treballeu vosaltres? De quines
maneres?
Volem nens que diguin que sí
a totes les ordres, que no s’enfadin, que siguin obedients i dòcils?
I quin tipus d’adults volem després? Obedients i dòcils
també?
Quines característiques volem potenciar en els nens?
Amb això no faig apologia del caos. La vida mateixa ens va
marcant uns límits. No vol dir que sigui possible que el nen ho pugui fer o
aconseguir tot. El que sí que podem fer
és respectar el seu sentiment de frustració, acompanyar-lo, abraçar-lo –
si ens ho permet, fer-li petons. Fer-li saber que el que li està passant el fa
patir i que ens sap molt de greu, i que estem allà per acompanyar-lo i
estimar-lo, tot i que plori o cridi per la seva frustració.
Mica en mica, el nen anirà aprenent que no es pot aconseguir
tot, perquè simplement hi ha coses que no poden ser, però que sentir-se trist i
enfadat per això no és dolent i anirà aprenent formes més positives de
manifestar-ho.
Olga Pérez
Psicòloga i terapeuta gestalt
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada