Adolescents, que esperen dels seus pares?
Pixabay |
Escolta’m de
veritat. No m’enganyis. Mira més enllà del que faig. Compleix les teves promeses. Estigues
disponible i no siguis pesat.
Una de les
formes més sorprenents i dolces de treballar amb pares d’adolescents es fer-ho
a partir de la seva pròpia adolescència. Dibuixa la teva adolescència.
Recorda-la. Escriu característiques que
recordis. Que t’agradava? Que odiaves? Que no suportaves del teus pares? Quins
conflictes tenies? Quins moments de crisi vas viure? Com te’n vas sortir? Quines
eren les teves prioritats? Amb que somiaves?.
Pixabay |
I una vegada
connectat amb aquesta adolescència pròpia....dibuixar al fill, pensar en qualitats
i fortaleses d’ell concretes i específiques, canviar la mirada que li podem
estar dirigint, deixar-nos sentir que ens passa a nosaltres davant les seves
conductes, com reacciona el nostre cos al seu comportament o les seves
paraules, ser conscient de les expectatives que li estic posant, adonar-te’n de
quantes accions, paraules, pensaments, actituds que li dirigeixes neixen de la
teva infància i la teva pròpia adolescència, de com vas ser educat.
Durant
l’adolescència es habitual que es presentin conductes que abans pensàvem
impossibles en els nostres fills. Aquella nena tranquil·la de cop i volta em
crida quan la saludo a l’arribar a casa. Aquell nen amorós un dia ja no vol
compartir temps amb mi. I de sobte, de tant en tant, sembla que tornin a ser
aquells nens amorosos que ens demanen massatges, petons i abraçades. I passada
una estona tornen a aparèixer aquests desconeguts que no sabem com tractar.
Etapa de
transició per passar de nens a adults. Una etapa que oscil·la com un pèndul. Ara
en un extrem i ara en un altra. Vosaltres pares, esteu desconcertats. I el que
heu de saber és que els vostres fills també. S’estan descobrint. Descobrint qui
son, que volen fer, qui volen ser i cap a on volen anar. I tot això en un
ambient social molt intens que els empeny a ser com la resta.
Pixabay |
Us animo a que
estigueu disponibles i presents. Que estigueu receptius als moments que volen
explicar-vos coses. Que no intenteu ser els solucionadors dels problemes, a no
ser que us ho demanin explícitament. Enlloc de començar a donar solucions,
preguntar: “et puc ajudar en alguna cosa?” “hi ha res que jo pugui fer?”. No
pressionar i no insistir. No exaltar-vos quan us expliquen algun tema que us
espanta. Mantenir la calma i continuar escoltant, preguntar com es va sentir en
aquella situació, que pensava, com la va resoldre. I després, amb la calma, si
heu de prendre conseqüències perquè el comportament ha sigut incorrecte o
perillós, fins i tot us animo a que els hi digueu: “estic orgullós de tu per
explicar-me tot això; sento que ha estat molt difícil per tu i t’agraeixo la
confiança. Entendràs que el que ha passat no es pot quedar així. Que penses que
podem fer per reparar-ho?Quina conseqüència creus que necessita el que ha
passat?”.
Feu que el
vostre dia sigui feliç.
Olga Pérez
Psicòloga i terapeuta gestalt
N. col. 15120
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada